Bylinky se úspěšně využívají k léčbě řady nemocí už po celá staletí. Jednou z takových bylinek, o které jste už určitě slyšeli, je i indické koření nazývané kurkuma…

Mezi hlavní účinky kurkumy patří její výborná schopnost potlačovat a léčit množství druhů tělesných zánětů. Za tuto svou schopnost vděčí účinné látce zvané kurkumin.

Dnes se kurkuma a výtažky z ní používají nejen v množství zdravých receptů na vaření, ale i v kosmetice, lécích a doplňcích stravy.

Při léčbě je tak efektivní, že se dokonce úspěšně využívá i při tak těžkých onemocněních jako jsou rakovina či při léčbě chronických zánětů způsobených artritidou.

Zdravotní účinky kurkumy a kurkuminu

Kromě již zmíněných zánětů či rakoviny se kurkuma aplikuje i při léčbě následujících zdravotních problému:

alergie
bolesti všeho druhu (hlavy, kloubů, menstruační křeče a podobně)
deprese
cukrovka
snižování rizika onemocnění srdce (infartky) a mozkových příhod (mrtvice)

Kurkuma a záněty

Záněty v těle vznikají z různých příčin. Jejich léčení nejednou bývá obtížné a zdlouhavé. Z uvedeného důvodu rozlišujeme 2 hlavní druhy zánětů:

akutní záněty
chronické záněty

Akutní zánět vzniká například při úrazu nebo při infekčním onemocnění a může se velmi rychle rozšířit do celého těla.

Chronický zánět, na druhé straně, bývá obvykle lokalizovaný (klouby, nějaký orgán a podobně) a trvá měsíce či dokonce roky. Jeho hlavním rizikem je, že trvalý zánět zvykne časem přerůst do vážných onemocnění jako jsou cukrovka, obezita, onemocnění srdce či rakovina.

I v jednom ze svých článků vysvětluje známý americký lékař Dr. Mercola to, jak se záněty podílejí na vzniku cukrovky a rakoviny.

Při tomto procesu se navíc do těla uvolňuje velké množství volných radikálů, které způsobují další zdravotní problémy.

Dávkování kurkumy

Jedna studie provedená univerzitou v Marylandu doporučuje následující dávkování pro kurkumu:

Čerstvý kořen: 1,5 až 3 gramů na den
Vysušený kořen: 1 až 3 gramy na den
Tekutý extrakt: 30 až 90 kapek na den
Tinktura: 15 až 30 kapek denně
Standardizovaný extrakt: 400 až 600 mg 3 krát denně

Nejlepší je, pokud zařadíte kurkumu (a další prospěšné koření a bylinky) do vašeho pravidelného jídelníčku.

Její byť jen malé, ale pravidelné užívání dokáže s vaším zdravím udělat doslova zázraky.
Kdy kurkumu neužívat

Tak jako u všeho, i u kurkumy platí, že existují případy, kdy její užívání by nemuselo tělu prospívat.

Platí to hlavně v následujících situacích:

v těhotenství (zvyšuje riziko potratu)
pokud se snažíte otěhotnět nebo máte problém s otěhotněním
když trpíte žlučníkovými kameny nebo onemocněním žlučníku
jste krátce po operaci (2 týdny)
užíváte léky na snížení srážlivosti krve jako acylpyrin
máte problémy se žaludkem, průjmu nebo gastritidu
užíváte léky na cukrovku (může vyvolat hypoglykémii)
máte nedostatek železa

Závěr

Pro zvýšení účinku kurkuminu je třeba udělat několik opatření, o kterých jsme blíže psali v tomto článku.

V podstatě jde o 3 věci – ke kurkumě je třeba přidat špetku pepře (obsahuje piperin), smíchat ji s olivovým olejem a konzumovat mírně zahřátou.